Hírek

Elérhetőségek

A Jászkarajenői Polgármesteri Hivatal 2020. évi beszámolója

Tisztelt Jászkarajenőinek!

 

A 2020. év minden szempontból különleges volt az Önkormányzatok számára. A COVID-19 járvány felkészületlenül érte a világot, a pandémia kezelésének, a veszélyelhárításnak pedig mindamellett, hogy elvitathatatlan érdeme emberéletekben mérhető, sajnos számos negatív következménye is volt. A helyi lakosság is biztosan megszenvedte a járványügyi intézkedések hatását mely legjobban a személyes szabadsághoz való jog gyakorlásának csorbításaként jelentkezett, szokatlan módon folyamatosan változó szabályok írták elő, hogy milyen feltételekkel látogathatók az üzletek, vásárlási idősávok, kijárási korlátozások, a szolgáltatásokhoz való hozzáférés szűkítése befolyásolja a cselekvési lehetőségeinket.

Ugyanígy az Önkormányzatok is egy folyamatosan változó jogszabályi környezetben kellett, hogy működjenek, számos új feladat keletkezett, illetve a korábbi feladatellátást akár alapvető módon kellett rövid időn belül átszervezni, úgy, hogy a lakossággal való kapcsolattartás lehetőségeit szükségből többször is az írásbeli és digitális síkra kellett áthelyezni a személyes ügyfélszolgálati kapcsolattartás rovására.

A járványügyi készültségben, illetve a veszélyhelyzetben szükséges védelmi intézkedések szervezésében és lebonyolításában Polgármester Úr iránymutatásai mentén a Polgármesteri Hivatal dolgozói is kivették a részüket, és megítélésem szerint a nehézségek ellenére a helyi közigazgatás jelesre vizsgázott. A Hivatalban egy napra sem állt meg a munka, igazgatási szünet elrendelésére, illetve karantén miatt zárlatra sem került sor.

Kiemelném, hogy bár kényszerből, de üdvözlendő módon az elektronikus ügyintézés lehetőségeit sikerült országos szintre emelni. Beérkeztek a hivatalba az első lakossági e-papíros kérelmek, több új adatlap került feltöltésre az e-önkormányzati portál ügyintézői felületére, és érezhetően többen használták a már meglévő digitális megoldásokat. Az intézményekkel is együttműködve minden esetben hatékony maradt a kommunikáció a lakossággal, illetve az egyes ellátásokat igénybe vevő jogosultakkal. Ennek egyik letéteményese, hogy az önkormányzat hírportálja (www.jaszkarajeno.hu) immáron közvetlenül a Hivatal kezelésében az aktualitásokat azonnal közzéteszi, másrészt elindult az Önkormányzat  Facebook-oldala (facebook.com/jaszkarajeno.kozseg.onkormanyzata), ahol a tájékoztatási  funkción túlmenően a helyi aktualitások megjelentetése is egyszerűbbé vált.

A továbbiakban engedjék meg, hogy röviden beszámoljak a Hivatal 2020-ban végzett munkájáról.

 

Jegyzői Tevékenység Összefoglalása

A Polgármesteri Hivatal köztisztviselői állománya hivatalba lépésem óta két fővel gyarapodott, köszönhetően annak, hogy az év első felében sikeresen megszervezésre került a közterületfelügyelet, melyet Gyapjas József lát el köztisztviselőként, ill. további egy dolgozó technikai átszervezés következtében munkaviszonyának átalakulása folytán került kinevezésre.  A Hivatal új Szervezeti és Működési szabályzatában foglaltak szerint Műszaki Csoport, Hatósági Csoport, Pénzügyi Csoport, Titkárság és az említett közterületfelügyelő végzi tevékenységét. Idén július 1. napjától a Gyermekélelmezési Konyha már nem a Hivatal telephelyeként üzemel, önálló intézményi státuszt nyert a Képviselő-testület döntése értelmében.

A jegyző feladatkörébe tartozik a képviselő-testületi munka előkészítése, valamint a folyamatos jelenlét a Képviselő-testület ülésein. A katasztrófavédelemről szóló törvény veszélyhelyzet idejére a Képviselő-testület szinte teljes hatáskörét a polgármesterre ruházza át, sajnos idén a koronavírus járvány mindkét hulláma idején szükség volt a kisegítő szabály életbe léptetésére, így – ahogy jelenleg is – a testületi munka lehetetlenné vált. Ettől függetlenül a 2020-as év rendkívül produktívnak mondató a szabályozó tevékenység terén. Idén összesen 6 rendes és 1 rendkívüli testületi ülésen eddig összesen 17 db önkormányzati rendelet és 78 db, többségében normatív határozat született, ill. további 26 polgármesteri normatív döntés, melyek előkészítése és végrehajtása jegyzői és Hivatali feladat volt. A jogalkotási munka színvonalát jól jelzi, hogy a Pest Megyei Kormányhivatal Törvényességi-felügyeleti Osztályának visszajelzései alapján a döntések egyetlen esetben sem tartalmaztak jogszabálysértő rendelkezést.

Hogy csak a legfontosabb rendeleteket említsem, rendben megtörtént az Önkormányzat 2020. évi költségvetésének elfogadása, illetve annak veszélyhelyzet miatti módosítása, a 2019. évi költségvetés záró korrekciója, valamint a zárszámadás elfogadása.  Rendelet született a bölcsődei ellátásról, mely a mini bölcsőde beindításához-működéséhez szükséges.

A szennyvízcsatorna-hálózat beüzemelése kapcsán szükségessé vált rendeletalkotás a talajterhelési-díjról, melyet a szennyvíz-szolgáltatóval szerződést elmulasztók kötelesek fizetni 2021. januártól. Döntés született Környezetvédelmi Alap létrehozásáról, mely a talajterhelési díjak helyben történő felhasználásának záloga.

Fontos módosításon esett át a települési támogatásokról szóló helyi rendelet, több új támogatási forma került a szabályozásban nevesítve, így az óvodás-iskolás korúak és az idősek támogatása. A szociális tűzifa támogatás helyi szabályait idén is elfogadta a Képviselő-testület.

Az együttélés problémamentességét biztosítandó, illetve a felmerült konfliktusok, szabálysértések hathatós elintézését segítendő újra szabályozásra került a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló rendelet. Ennek apropója egyrészt a lakossági bejelentések számának emelkedése, másrészt a közterületfelügyelet létrehozása volt, mivel a közterületfelügyelő az új szabályok alapján helyszínen is eljárhat, és bírságolhat a jegyző közigazgatási hatáskörében eljárva.

A járványügyi helyzetben az Önkormányzat megnövekedett szociális feladatellátását is segítendő, illetve a külterületi lakosok szolgáltatásokhoz való hozzáférését javítandó Polgármester Úr kezdeményezésére döntés született tanyagondnoki szolgálat felállításáról. Tanyagondnokként Péntek József gondoskodik a felmerült igények teljesítésében.

A civil szervezetek támogatása is felértékelődött a járványhelyzet kapcsán, így a Képviselő-testület döntése értelmében rendeletmódosítás szavatolja az Önkormányzati forrásokhoz való hozzáférési lehetőségeinek bővülését.

 A normatív határozatok között is akadnak kiemelést érdemlők. Így négy esetben volt szükség Polgármester Úr döntésére a helyi védelmi intézkedések megszervezésével kapcsolatban. Több esetben intézményvezetői kinevezéshez volt szükség önkormányzati határozat meghozatalára, így került sor Cseh Máténé vezetői megbízatásának meghosszabbítására és Bajzáth Krisztina és Dombóvári István megbízott intézményvezetővé történő kinevezésére.

Határozati döntést igényelt a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj Programhoz való csatlakozás, illetve a benyújtott pályázatok elbírálása, valamint az óvodások, iskolások és idősek pénzügyi támogatása, továbbá a Karai Örömút Egyesület részére vissza nem térítendő támogatás nyújtása.

A Képviselő-testület elfogadta továbbá Jászkarajenő hosszú távú fejlesztési céljait tartalmazó, 2024-ig terjedő időszakra szóló Gazdasági programját. A dokumentum, illetve az összes itt felsorolt rendelet és határozat megtalálható a település honlapján.

A testületi ill. polgármesteri döntések nagy százalékát tette ki a különböző beruházások megvalósításához, így a nemzeti és/vagy Európai Uniós forrás felhasználásából történő támogatás-igényléshez, a kivitelezők kiválasztásához, közbeszerzések lebonyolításához szükséges határozatok meghozatala. Polgármester Úr bevezetőjében kifejtettek szerint a 2020-as év rendkívüli jelentőségű mind az elnyert, mind a megvalósított beruházások számát, volumenét, összértékét tekintve. Jegyzőként számomra is örömteli kihívás volt a pályázatokkal kapcsolatos előkészítői, projektmenedzseri, klasszikus jogi és felügyeleti munka. Példaként kiemelném, hogy a folyamatban lévő ill. év közben lezárult projektek kapcsán több mint 40 szerződés szerkesztésében, illetve jogi ellenjegyzésében volt szerencsém közreműködni. Bízom benne, hogy mind a kisebb értékű, mind a több százmilliós nagyságrendű beruházások hozzájárulnak hosszú távon is a falu fejlődéséhez, illetve a boldog és élhető települési státusz megszilárdításához.

A Pénzügyi Csoport feladatellátása

A Pénzügyi Csoport a Polgármesteri Hivatal gazdasági szervezete, mely ellátja az Önkormányzat tervezéssel, pénzkezeléssel, előirányzat-felhasználással, előirányzat módosítással, az intézmények pénzellátásával, a számvitellel, a nyilvántartások vezetésével, beszámolással, működtetéssel kapcsolatos teendőket. A Hivatalban a jegyző irányítása alatt olyan számviteli rendszert kell kialakítani, amellyel biztosítható a pénzügyi folyamatok átlátható tervezése, követhető általa a végrehajtás, értékelhető és ellenőrizhető a gazdálkodás.

 

A költségvetési gazdálkodás magában foglalja az utalásokat, számfejtéseket, könyveléseket, támogatásokkal való elszámolásokat, vagyonnyilvántartást, selejtezést, illetmények és munkabérek folyósításával kapcsolatos feladatokat, statisztikai jelentések elkészítését, utalványozásokat, beszámolók, költségvetések elkészítését.

 

A csoport munkájában kiemelkedő jelentőségű feladat a költségvetési rendelettervezet összeállításában való közreműködés. A 2020. évben 960.410.372.- forint halmozott bevételi és kiadási főösszeggel terjesztettük a rendelettervezetet a Képviselő-testület elé, mely elfogadást nyert a 2/2020. (II. 11.) önkormányzati rendelet megalkotásával. A korábbi éveknél magasabb összeg tervezését a megnyert pályázatok indokolták.

 

Az önállóan működő és gazdálkodó (Önkormányzat és Polgármesteri Hivatal), az önállóan működő költségvetési szervek (Jászkarajenői Mesekert Óvoda és Mini Bölcsőde, Petőfi Művelődési Ház és Könyvtár, Jászkarajenői Gyermekélelmezési Konyha, Idősek Klubja) vonatkozásában az éves költségvetést megalapozó adatgyűjtés megtörtént. Összeállítása során a költségvetési kiadásokat és bevételeket tevékenységenként, a valósan várható működési és gazdálkodási folyamatok szerint terveztük. Az adott terület irányítóival egyeztettünk a tevékenységekhez kapcsolódó követelményeket, körülményeket. Valamennyi ténylegesen rendelkezésre álló költségvetési-, pénzügyi-, személyi- és tárgyi feltételt igyekeztünk számításba venni.

 

 

Jelen beszámoló összeállításáig összesen 5604 utalványrendelet került kiállításra, az alábbi grafikonokon az összesített számok további bontásban láthatóak:

 

 

Megemlítendő, hogy egyes számlák rögzítése, könyvelése többszörösére növeli az egy-egy tételre eső munkaidőt, mivel sok esetben a számlatételeket a könyvelés során több szempont szerint meg kell bontani. Ilyen például a telefonszámlák rögzítése, hiszen bár ténylegesen egy számláról van szó, melyet a bankba egy tételként kell elutalni, a könyvelésben azt meg kell bontani jogcímekre, esetenként egy része tovább számlázásra is kerül.

 

A csoport működés kapcsán kiemelendő, hogy a könyvelés naprakész, a kötelező jelentések határidőben beérkeznek. A működés során törekszünk a készpénzkímélő banki tranzakciók alkalmazására, amennyiben az lehetséges.

 

A Hivatal házipénztárában hét intézmény pénztárát kezeli a kolleganő, helyettesével aktívan közreműködve.

 

 

A munka gyors és precíz, a napi pénztárzárás minden esetben pontos és hiánytalan. A pénztáros végzi a gépjárművezetők elszámolását, a szigorú számadású nyomtatványok nyilvántartását. A pénztáros végzi valamennyi intézmény bérszámfejtését.

 

A banki tételekhez köthető utalványrendeletek száma 2020. október 31-ig összesen 2530 db volt.

 

 

 

 

Elmondható, hogy a csoport dolgozói jól képzett, gyakorlattal rendelkező munkatársak, akik megbirkóznak a gyakran változó feladatokkal, rugalmasak, alkalmazkodóak, megfelelnek az új elvárásoknak.

 

Hatósági Csoport feladatellátása

Az adóztatási tevékenységet A Hivatalban 1 fő ügyintéző látja el.

A jegyző hatáskörébe tartozó első fokú adóhatósági feladatok közül településünkön az alábbi tevékenységek a meghatározók: gépjárműadó kivetése; magánszemély kommunális adója kivetése; bevallások és adatváltozások feldolgozása; iparűzési adóbevallások feldolgozása, fizetési felszólítások kiküldése; adószámlák vezetése (befizetések könyvelése és utalása); adatszolgáltatások, zárások elkészítése, megküldése az Államkincstár részére, adóigazolások készítése, adóhátralékok és adók módjára behajtható tartozások (elővezetési költség, szabálysértési bírság) végrehajtása.

A csoport ügyintézőjéhez tartozó feladatkör továbbá a Hirdetmények kifüggesztése (idén eddig összesen 134 db); ingatlanvagyonnal kapcsolatos adatok nyilvántartása, statisztika készítése.

A Hivatal 2020. évi ügyiratforgalmának 90% feletti arányát képviseli az adóigazgatás, amennyiben az ASP szakrendszerben végzett iktatásokat tekintjük alapnak. A főszámon iktatott ügyek száma 2 166 darab, alszámon iktatott ügyek száma pedig 1 079 darabra tehető a beszámoló elkészültéig.

Adóztatással összefüggő összes küldemény: 4 539 darab, melyből 1 798 darab tértivevényes, ismét magas, mintegy 94%-os iratforgalmat jelent a Hivatal teljes iratforgalmához viszonyítva.

 

A 2019-ben elvégzett és 2020-ban megismételt belső ellenőrzés tanulsága alapján jelentős elmaradás mutatkozik az adók megállapítása és követelések behajtása területén. Idén fokozott figyelem övezte az adóztatási tevékenységet, azonban ezúton is kérem a lakosság belátását, illetve a fokozottabb adófegyelmet, az adókötelezettségek, a kommunális adó esetében az adóbevallások és adatmódosulás bejelentések önkéntes teljesítését.

Az adóbehajtási tevékenység fokozása a jó adómorál és adófegyelem fenntartásának is eszköze, egyben a rendesen adózó lakosok érdekvédelmének is tekinthető. Másrészről a járványügyi veszélyhelyzet kezelése, és az ezzel együtt járó, államilag nem kompenzált kiadások teljesítése szükségessé teszi az Önkormányzat összes forrásának mobilizálását, ezért a Polgármester Úr által kijelölt iránynak megfelelően a jövőre vonatkozóan is elsődleges prioritásként kezeli az Hivatal az adóztatási tevékenység megfelelő színvonalát.

Az elektronikus anyakönyvi nyilvántartás adatai alapján az idei évben (október 31-ig) 17 házasságkötés, 18 haláleset, valamint 5 válás történt a település vonatkozásában. Házasságkötés előtti 30 napos várakozási idő alóli felmentést 2020-ban nem kértek. Anyakönyvi kivonatok kiadására 83 esetben került sor.

A beszámolóval érintett időszakban a hagyatéki eljárások száma 57 volt, más hatóság megkeresésére 6 esetben került sor hagyatéki eljárás lefolytatására.

A Polgármesteri Hivatalnak birtokvitás ügyben idén nem kellett eljárnia, a közösségi együttélés szabályainak megszegése miatt 9 esetben alkalmazott a Hivatal felszólítást. Pénzbüntetés kiszabására idén még nem került sor, azonban 2021-től a indokolt esetben már erre is kell számítania a szabályszegőknek.

A Hivatal ügyintézőjének gyámhivatal ill. bíróság megkeresésére 4 esetben kellett környezettanulmányt elvégeznie.

Az önkormányzat kötelezően előirt feladata az ingyenes szünidei étkeztetés. A déli meleg főételt minden szünetben - tavaszi, - nyári, -őszi, - téli- biztosítani kell az- arra jogosult HH-s, és - HHH-s gyermekek részére. Az érintett családok a szünidőik előtt írásbeli tájékoztatást kapnak a szünet pontos időtartamáról és az igénybevétel módjáról.

Az igénybevétel az alábbiak szerint alakult:

2020. év

tavaszi szünet

nyári szünet

őszi szünet

téli szünet

étkező gyermekek

száma

95

137

93

még nincs adat

étkezési napok száma

2

43

5

7

 

A tervezett szüneteken túlmenően idén a járványügyi veszélyhelyzet kihirdetése után a tavasz egyik legnagyobb fejtörését okozta a gyermekétkeztetés megszervezése az óvoda esetében elrendelt ideiglenes zárva tartás ill. az iskolai digitális oktatás időszakában. Az Önkormányzat összes intézményének összefogása mellett sikerült olyan kényszermegoldást találni, hogy az ellátás is biztosított legyen, ugyanakkor a vírus terjedésének esélyét is minimalizálni lehessen.

Rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság az elmúlt évben 256 esetben került megállapításra. A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek évente 2 alkalommal gyermekenként 6.000,-Ft (HH,HHH-s gyermek esetén 6.500,-Ft) támogatást kaptak összesen 661.500 Ft összegben, készpénzben. Erre a központi költségvetés biztosított fedezetet.

Rendkívüli települési támogatásban Polgármester Úr egyedi határozatai nyomán 167 család részesült, az elbírált kérelmek száma 347-re tehető. Az erre fordított összeg megközelíti a másfél millió forintot. Az óvodás és iskolás korúak támogatása idén megközelítette az 5 millió forintot (10.000 Ft/jogosult gyermek, összegesen 4.895.000 Ft), az időskorúak támogatására előirányzott keret pedig meghaladja a 6 millió forintot.

 

Műszaki csoport

Az év során a korábban elnyert pályázatok fizikai megvalósítására került sor.

A műszaki csoport végzi a településen nagy számban foglalkoztatott közmunkások koordinálását, részükre a szükséges eszközök és védőfelszerelések biztosítását.

A jegyző munkáját segítve a Műszaki Csoport munkatársa közreműködik – Polgármester Úr stratégiai irányítása és operatív felügyelete mellett – a mezőgazdasági jellegű támogatásokkal kapcsolatos adminisztratív teendők ellátásában, illetve egyéb, jellemzően Leader-csoport által, illetve a Magyar Falu program keretében meghirdetett támogatások ügyintézésében. Idén tíz felett volt a projektmenedzser közreműködése nélkül, közvetlenül benyújtott pályázatok száma. Ebből 3 Magyar Falu Programos pályázat esetében már támogatói okirat kiállítására is sor került. Természetesen a korábbi években benyújtott pályázatok megvalósítása, illetve utánkövetése szintén feladatként csapódik le a mindennapokban.

A közútkezelői, tulajdonosi és szakhatósági nyilatkozatok kiadása (15 esetben), az önkormányzati tulajdonú ingatlanokkal összefüggő kezelési, bérleti, haszonbérleti, valamint a lakosságtól érkezett egyéb kérelmek ügyintézése folyamatosan történt.

A rövid beszámoló csupán egy részét mutatja be a Jászkarajenői Polgármesteri Hivatal több mint ezer jegyzői hatás- illetve feladatkörből fakadó feladatainknak, illetve az azzal járó mindennapi teendőinknek.  A fentiekből ugyanakkor talán mégis kirajzolódik, hogy a Hivatal milyen szerteágazó tevékenységet lát el az önkormányzati és az államigazgatósági hatósági ügyek döntésre való előkészítése, valamint a polgármester munkájának mindennapi támogatása során.          

Közel egy év tapasztalattal a Hivatal élén összegzésként elmondhatom, hogy Jászkarajenőn a hivatali munkát a belső egység jellemzi, Polgármester Úr irányításával mindenki egy irányba, egy célért, a feladatok jobb ellátásáért, az ügyintézés színvonalának növeléséért dolgozik.

A feladatokat megalapozó jogszabályi környezet folyamatos változásának követése, valamint a lakossági igények minden munkanapon arra sarkallják a köztisztviselőket, hogy tevékenységüket a legfelkészültebb módon, a legjobb minőségben lássák el. A kollégák sokszor nem kímélve fáradtságot túlmunkát vállalnak, illetve ezen túl is önkéntesként részt vesznek az Önkormányzat által szervezett események lebonyolításában. Mindezt ezúton is köszönöm valamennyi ügyintézőnek, a Hivatal és az Önkormányzat egyéb dolgozóinak.

Remélem, hogy feladatellátásunk a Tisztelt Lakosság részére is kielégítő szintű volt az elmúlt egy év során, a továbbiakban is törekedni fogunk arra, hogy munkánkkal a község folyamatos fejlődését és a közszolgáltatások minél hatékonyabb ellátását szolgáljuk.

Kérem, hogy építő jellegű észrevételeiket, tapasztalataikat osszák meg velem, illetve a hivatal dolgozóival. Javaslataikat a jegyzo@jaszkarajeno.hu emailcímre várom.

Áldott, békés karácsonyt és sikeres, boldog új évet kívánok!

dr. Svircevic Nikola

jegyző